Polityka spójności: UE przeznaczy 880 mln euro na modernizację polskiego systemu kolejowego


W ramach polityki spójności Komisja przyjęła dwa główne projekty dotyczące ulepszenia polskiej sieci kolejowej, zwiększenia jej przepustowości oraz zagwarantowania szybkich i bezpiecznych przewozów. Do stycznia 2023 r. powinna zakończyć się realizacja obu projektów mających promować kolej jako czysty i ekologiczny środek transportu w Polsce.

Johannes Hahn, komisarz ds. polityki sąsiedztwa, negocjacji w sprawie rozszerzenia i polityki regionalnej, oświadczył: Sprawne połączenia kolejowe w ruchu pasażerskim i towarowym zwiększą spójność terytorialną i jednocześnie zapewnią lepszą jakość powietrza w perspektywie długoterminowej w Polsce. Jest to kolejny przykład udanego działania w ramach polityki spójności.

Prawie 838 mln euro na modernizację połączeń kolejowych między województwem śląskim a łódzkim

Finansowane przez UE prace będą polegały na modernizacji części korytarza kolejowego o długości 214,5 km na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, między województwem śląskim a łódzkim, w ramach transeuropejskiej sieci transportowej. Poprawi to jakość usług w zakresie przewozów towarowych i pasażerskich, przy czym zwiększy się bezpieczeństwo, a osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą mieć łatwiejszy dostęp do infrastruktury kolejowej.

Zakres projektu obejmuje wymianę nawierzchni torowej i wzmocnienie podtorza, a także modernizację lub budowę mostów i wiaduktów. W sumie, dzięki tej unijnej inwestycji skrócony zostanie czas przewozu towarów o 37 minut i o prawie pół godziny czas międzyregionalnego przewozu osób.

Ponad 43 mln euro na poprawę krajowych usług transportu towarowego

Środki te pomogą sfinansować zakup ponad 930 wagonów platform przeznaczonych do przewozu kontenerów koleją. Wagony te będą obsługiwać 91 połączeń kolejowych między terminalami morskimi i lądowymi na całym terytorium Polski.

Celem jest przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory kolejowe, co ma służyć ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby jeżdżących po nich ciężarówek.

Kontekst

Polska jest największym beneficjentem funduszy udostępnianych w ramach polityki spójności. Od czasu przystąpienia do UE w 2004 r. w Polsce w ramach polityki spójności sfinansowano budowę lub modernizację 12 200 km dróg, zapewniono dostęp do internetu szerokopasmowego dla 9,1 mln osób oraz utworzono 151 tys. miejsc pracy.

W następnym długoterminowym budżecie UE Polska pozostanie w gronie największych beneficjentów funduszy z zakresu polityki spójności. Komisja proponuje zainwestowanie ponad 72 mld euro ze środków przeznaczonych na politykę spójności we wsparcie transformacji polskiej gospodarki, tak by stała się ona bardziej ekologiczna, konkurencyjna i innowacyjna. Najważniejsze jest jednak to, że wspomniane inwestycje UE znacząco przyczynią się do dalszej poprawy jakości codziennego życia polskich obywateli. Stanie się to za sprawą lepszej infrastruktury, zwiększonego zasięgu łączności szerokopasmowej, bardziej efektywnego transportu i większej efektywności energetycznej, lepszych usług zdrowotnych i lepszej jakości powietrza.

Dodatkowe informacje

Fundusze UE w Polsce w latach 2014–2020

Inwestycje UE w Polsce od 2004 r.

Wniosek Komisji dotyczący przyszłej polityki spójności na lata 2021–2027

Źródło: Komunikat prasowy Komisji Europejskiej z dnia 4 października 2019 r.