Konkurs: Kultura Europy blisko Ciebie


Do 23 sierpnia można nadsyłać prace na konkurs fotograficzny ogłoszony przez Dyrekcję Generalną ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury (DG EAC). Temat przewodni to lokalna turystyka oraz klejnoty kultury. Konkurs jest częścią kampanii w mediach społecznościowych „Kultura Europy blisko Ciebie”.

Pandemia zmieniła wszystko, w tym sposób, w jaki podróżujemy. Wiele wakacyjnych wyjazdów w odległe miejsca musi zostać zastąpionych pobytami lub wycieczkami do nieodległych miejscowości. DG EAC korzysta z okazji, aby zachęcić obywateli Europy do ponownego odkrywania piękna i bogactwa miejsc w pobliżu ich domów - przy jednoczesnym poszanowaniu zakazów podróżowania i wprowadzonych środków ostrożności.

  • W Europie mamy bogactwo miejsc przyrodniczych i kulturowych. Wszystko to jest na wyciągnięcie ręki, gotowe do odkrycia - powiedziała komisarz odpowiedzialna za innowacje, badania naukowe, kulturę, edukację i młodzież Marija Gabriel podczas inauguracji kampanii. - Tego lata możemy spędzać wakacje bliżej domu, ale to nie znaczy, że nie przeżyjemy przyjemnych chwil.

Komisarz Gabriel wspiera europejskie sektory kultury i kreatywny, dlatego w mediach społecznościowy publikuje wiele wskazówek dotyczących zrównoważonej turystyki kulturowej w ramach kampanii, która jest prowadzona na kontach DG EAC na Twitterze, Facebooku i Instagramie pod hasłem #EuropeForCulture. Pierwotnie promowało ono Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018.

Czy jesteś gotowy na wyzwanie fotograficzne?

Wykorzystaj swoją szansę! Do 23 sierpnia obywatele z krajów objętych programem Kreatywna Europa(link is external) mogą przesyłać zdjęcia wraz z opisem (40-50 słów), pokazując jak tego lata doświadczają i cieszą się kulturą oraz dziedzictwem Europy blisko domu. Może to być wizyta w lokalnym muzeum lub miejscu dziedzictwa, ale także wycieczka do innego kraju europejskiego, o ile skupimy się na autentycznych doświadczeniach, ukrytych klejnotach kultury i lokalnych, regionalnych, krajowych lub europejskich aspektach turystyki - a nie na masowej turystyce lub na odległych miejscach. Trzech zwycięzców konkursu zostanie nagrodzonych voucherem, który zapewni im kolejne kulturalne przeżycia.

STRONA KONKURSU

DG EAC to nie jedyna dyrekcja w Komisji Europejskiej, która zachęca Europejczyków do podjęcia kulturalnych wyzwań. DG ENV (środowisko), DG GROW (jednolity rynek, przemysł, przedsiębiorczość i małe przedsiębiorstwa), JRC (Wspólnotowe Centrum Badawcze) także dzielą się interesującymi inicjatywami (linki poniżej).

Komisja współpracuje również z partnerami zewnętrznymi m.in. Radą Europy, która prowadzi projekt Europejskich Szlaków Kulturowych „Routes4EU”, UNESCO (obiekty ze znakiem dziedzictwa europejskiego), europejskimi stolicami kultury oraz laureatami nagród European Heritage Awards i Europa Nostra Awards.

#EuropeForCulture poprowadzi Cię również do interesujących witryn internetowych związanych z kulturą - od inspirowanych podróżami układanek na Europeanie po miejsca specyficzne dla danego kraju, takie jak Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu czy klasztor Riła w Bułgarii.

W Muzeum Historii Sztuki w stolicy Austrii znajduje się największa na świecie kolekcja obrazów Pietera Breugela, „Madonna na łące” Rafaela, „Alegoria malarstwa” Vermeera, „Infanta Margarita Teresa” pędzla Diego Velazqueza, arcydzieła Rubensa, Rembrandta, Dürera i Tycjana.

Z kolei bułgarski klasztor Riła został objęty częścią sieci programu Natura 2000 i znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Został założony XIV wieku w miejscu odosobnienia św. Jana z Riły (zm. 946 r. n.e.), pierwszego bułgarskiego pustelnika i patrona kraju. Jego mieszkanie i grób stały się świętym miejscem i zamieniły się w kompleks klasztorny, odgrywający ważną rolę w życiu duchowym i społecznym średniowiecznej Bułgarii. Obecnie pomnik symbolizuje słowiańską tożsamość kulturową i służy jako centrum edukacyjne i kulturalne. Wykorzystaj swoją szansę! Do 23 sierpnia obywatele z krajów objętych programem Kreatywna Europa(link is external) mogą przesyłać zdjęcia wraz z opisem (40-50 słów), pokazując jak tego lata doświadczają i cieszą się kulturą oraz dziedzictwem Europy blisko domu. Może to być wizyta w lokalnym muzeum lub miejscu dziedzictwa, ale także wycieczka do innego kraju europejskiego, o ile skupimy się na autentycznych doświadczeniach, ukrytych klejnotach kultury i lokalnych, regionalnych, krajowych lub europejskich aspektach turystyki - a nie na masowej turystyce lub na odległych miejscach. Trzech zwycięzców konkursu zostanie nagrodzonych voucherem, który zapewni im kolejne kulturalne przeżycia.

W czasie tegorocznego lata KE będzie promować więcej pereł kultury znajdujących się w każdym kraju UE. Korzystaj z #EuropeForCulture w mediach społecznościowych!

Źródło: strona internetowa Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce